Basisschool GOEZO! Kessel heeft zilver behaald tijdens de finale van Whizzkids. Dat is een ICT-wedstrijd voor leerlingen uit de derde graad van het basisonderwijs.
"De wedstrijd was super spannend met veel ICT-skills, waarbij in de voorrondes zowel denkers als doeners hun bijdrage moesten leveren om samen als team tot een succesvol resultaat te komen.
Uiteindelijk was amusement één van de sleutelwoorden van deze boeiende finale. De GOEZO!w@jes, zoals we onszelf hebben gedoopt, eindigden op de tweede plaats, en daar zijn we als school super trots op!", aldus GOEZO!. De school neemt al zeven jaar deel aan de wedstrijd, maar het was de eerste keer dat de finale wed gehaald.
Een STEM-coördinator in het basisonderwijs
Sinds 1 september is in de GOEZO!-basisschool in Kessel de allereerste STEM-coördinator aan de slag gegaan.
"Tijdens onze lessen techniek en technologie stelden we vast dat kinderen van nature uit interesse hebben en gemotiveerd zijn om 'dingen' te maken. Dingen die zinvol zijn, of gewoon speels plezant. Maar nog interessanter is het zoeken en bedenken van technische en technologische oplossingen voor simpele en minder eenvoudige problemen.", aldus de STEM-coördinator-meester Roel.
Hij heeft tijdens vorige schooljaren een zeer intense opleiding gevolgd over STEM-onderwijs in de basisschool. Een denkfout vele scholen nog maken is dat je met het ineen timmeren van een vogelkooitje –wat op zich een nuttige techniekactiviteit is- aan STEM-onderwijs doet. Neen, het principe van STEM-onderwijs is dat we kinderen aan het denken zetten vanuit een uitdagende probleemstelling of een behoefte.
Vanuit deze probleemstelling zetten we kinderen samen om te brainstormen over mogelijke en onmogelijke oplossingen/uitvindingen. Volgende stap is het ontwerpen, testen, evalueren en bijsturen van meerdere experimentele constructies. Kinderen moeten out-of-the-box denken en zowel falen als slagen spelen daarbij een even essentiële rol. Het resultaat is ondergeschikt aan het proces.
Onderwijs van de 21e eeuw
Tijdens vorig schooljaar hebben we ons pedagogisch project stevig onder de loep genomen. Hierbij hebben we voorop gesteld dat wij met onze school het verschil willen maken door kinderen met een open blik voor te bereiden op het secundair onderwijs en te investeren in tendensen die het onderwijs van 2020 en later zullen beheersen.
Om een degelijke introductie van STEM-onderwijs mogelijk te maken, hebben scholen nood aan een bezieler. Het team van GOEZO! Kessel vond het dan ook aangewezen om een flink deel van het urenpakket te investeren in de nieuwe functie van STEM-coördinator.
Sinds we van deze lessen filmpjes posten op facebook, krijgen we regelmatig niet alleen van secundaire scholen maar ook van ondernemers lovende reacties. En ondersteuning! Mensen uit ondernemingen bieden graag hun diensten aan om in klassen de kinderen mee te begeleiden.